جواد شهلائی باقری؛ ولی علیزاده
چکیده
نظر به اهمیت اوقات فراغت دانشجویان و ورزش دانشجویی در دانشگاهها، توجه و نگاه راهبردی به این مقوله در دانشگاه علامه طباطبائی نیز غیرقابل چشمپوشی بود. لذا هدف این پژوهش، تدوین برنامه جامع غنیسازی اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی با رویکرد فعالیتهای ورزشی سازمان یافته از دیدگاه اساتید و کارکنان بود. پژوهش از نوع ...
بیشتر
نظر به اهمیت اوقات فراغت دانشجویان و ورزش دانشجویی در دانشگاهها، توجه و نگاه راهبردی به این مقوله در دانشگاه علامه طباطبائی نیز غیرقابل چشمپوشی بود. لذا هدف این پژوهش، تدوین برنامه جامع غنیسازی اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی با رویکرد فعالیتهای ورزشی سازمان یافته از دیدگاه اساتید و کارکنان بود. پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی بود. جامعه آماری تحقیق شامل؛ 40 نفر از اساتید، کارکنان، دانشجویان و مربیان ورزشی دانشگاه بود. حجم نمونه بهصورت تمامشمار انتخاب شد. ابزار پژوهش؛ مصاحبه و پرسشنامههای محققساخته بود که روایی محتوایی آنها بر اساس نظر متخصصان و با پایایی آلفای کرونباخ 91/0 تأیید شد. جهت تحلیل دادهها، از ماتریس ارزیابی عوامل درونی و بیرونی، ماتریس تحلیل سوات و ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی استفاده شد. نتایج تحلیل سوات نشان داد که موقعیت راهبردی در موقعیت محافظهکارانه قرار دارد و 3 استراتژی تهاجمی، 6 استراتژی محافظه کارانه، 4 استراتژی رقابتی و 2 استراتژی تدافعی تدوین گردید. در ادامه با رسم ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمّی عوامل داخلی و خارجی، استراتژی «توسعه و بهبود فضا، تجهیزات و اماکن ورزشی استاندارد در خوابگاه ها و دانشکده ها به ویژه برای دختران دانشجو» در رتبة اول قرار گرفت. بنابراین مدیریت تربیت بدنی دانشگاه می تواند با توسعة اماکن و تجهیزات ورزشی در خوابگاهها و دانشکدهها، فرصتهای حضور بیشتر دانشجویان در فعالیت های ورزشی را در راستای غنی سازی اوقات فراغت فراهم آورند.